A kipufogó javítása otthon

A kilyukadt kipufogó általános velejárója a kocsi teljesítményének romlása és a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás.

Emellett a kár attól is függ, hogy a lyukból kiáramló forró gázok rongáltak-e bármi egyéb alkatrészt, ami közel van a kipufogóhoz: a műanyag lökhárítót, a csomagtartóban levő dolgokat, a műanyag üzemanyagtartályt, a kipufogó letörésével járó károkról nem is beszélve.

Érdemes sürgősen orvosolni a problémát, mert minél tovább romlik a kipufogó, annál több javítási költségre lehet számítani később.

Az alkatrész károsodásának intő jele, ha a kocsinak egyre mélyebb, sportosabb hangja van, ez azt is jelzi, hogy a kipufogón keletkezett lyuk egyre inkább tágul. A kipufogó javítása végezhető otthon vagy szervizben attól függően, hogy mekkora a tönkre ment felületrész.

Amíg a kipufogó javítása nem történik meg, érdemes megbizonyosodni arról, hogy a keletkezett lyukból nem áramlik fontos alkatrész felé a forró gáz. Ha már leszakadt az elem, egy hőálló drót segítségével még mindig a karosszériához lehet erősíteni.

Kipufogóhiba felismerése és hegesztése

Szervizbe vinni a kocsit mindig a legkézenfekvőbb megoldás, de ha megvannak a megfelelő szerszámok, a vállalkozóbb szelleműek akár otthon is megoldhatják a kipufogó javítását vagy cseréjét.

Első próbálkozásként elegendő az éppen járó motorú autó kipufogóját szemügyre venni, majd a hang alapján megkeresni a lyukat. A lyuk körül mindig felgyülemlik egy kis korom is, ez megkönnyíti a keresést. Ha ez a módszer nem válik be, rá kell állítani a kocsit egy aknára, vagy pedig fel kell bakolni, majd úgy alánézni.

Utóbbi esetekben a motort le kell állítani, mert a sok kipufogógáz összegyűlhet és émelygést, akár ájulást is okozhat. A kipufogó három részét, a gyűjtőcsövet, a hátsó- és a középső dobot áttekintve kezdődhet a kipufogó javítása vagy cseréje.

A javítást nem mindig lehet hegesztéssel megoldani, csak ha a lyuk éppen a gyűjtőcső és a dob csatlakozásánál van, vagy ha kisebb repedés található a csövön. Amennyiben a kipufogó rendszer többi része viszonylag jó állapotban van, akár otthoni hegesztő felszereléssel is megoldható a probléma.

Az otthoni javítás annyit biztosít, hogy körülbelül egy évig biztosan nem kell lecserélni a kipufogót, de ennél sokkal többre nem lehet számítani. Nagyon lyukas kipufogót nincs értelme ilyen módon javítani, mert ott az acél már annyira szétégett, hogy gyakorlatilag javíthatatlan.

Az ilyen alkatrészen javítás után, közvetlenül a hegesztés mellett ugyanúgy megjelenik majd egy újabb lyuk. Ráadásul a flexibilis típusú kipufogók nem is javíthatók, ezeket azonnal cserélni kell.

Kipufogó javítása nátrium-szilikáttal (tömítőpasztával)

A kipufogó javítása egy egyszerűbb és olcsóbb módszerrel is megoldható azok számára, akiknek nincs rá lehetőségük vagy nem akarják hegesztéssel megoldani a problémát. A nátrium-szilikátot tartalmazó tömítőpasztát könnyen be lehet szerezni, ráadásul ára sem magas.

Az ilyen paszta otthon, egyszerűen használható, és kifejezetten fémek javítására találták ki. Minden tulajdonsága megfelel ahhoz, hogy tartósan betömje a kipufogón található lyukakat és repedéseket: hőálló, könnyen felvihető és gázszigetelt.

Kipufogó javítás előtt vízben fel kell oldani a tömítőpasztát, majd amint megvan a lyukas kipufogórész, egy kis tisztítás után kell felvinni és eltömíteni a repedést vagy lyukat. Fontos drótkefével megtisztítani a javítandó felületet, mert a lerakódott koromra nem tapad annyira a tömítőpaszta.

A használati útmutatónak megfelelően a tömítéshez olykor plusz fémlemezt vagy drótot is kell használni. Ez attól függ, hogy mekkora a lyuk, mivel a nedves massza önmagában nem képes arra, hogy egy nagyobb lyukat lefedjen.

Az extra toldalékanyag használata amúgy is javasolt, mivel a végeredmény tartósabb lesz, ha a tömítőanyag meg van erősítve fémmel. Például, ha körbe van rozsdásodva a repedés, fémdarab vagy drót hozzáadásával biztosabb lesz a paszta rögzítése. A javítás előtt járnia kell a motornak, hogy a javítóanyagból elpárologjon a nedvesség, és kialakuljon a bevonat.

A fentieknek megfelelően, még mielőtt felkerülne a tömítőpaszta, a kipufogónak legalább langyosnak kell lennie. Később, ha készen van a kipufogó javítása, a motort ajánlott alapgázon járatni egy ideig, ezzel felgyorsítva a kötést. A paszta érezhetően tapadni kezd, de kellő mennyiségű víz hozzáadásával mindig formázhatóvá és kezelhetővé válik. Addig kell apránként felkenni, amíg elfedi a lyukat, többet nem szabad felhasználni.

A kipufogó javítás végére a pasztából marad egy kemény és tartós réteg, ami felérhet akár egy jó hegesztéssel is. Ugyanezt az anyagot használják kályhák, vagy egyéb forró környezetben lévő fémalkatrészek javítására is.

A lyukas kipufogó egyéb hátrányai

Aki lyukas kipufogóval közlekedik, az egyben szabálysértést is elkövet, rendőri ellenőrzéskor pedig az autó közlekedését korlátozhatják. A műszaki vizsgálatra érkezve is biztos bukást jelent egy lyukas kipufogó, így a javítás után újra ki kell fizetni a vizsgadíjat. A legtöbb ország a határátkelőhelyein is figyeli a hasonló hibákat, s megtilthatja az autó belépését.

Ha kilyukad egy kipufogó, érdemes a kisegítő alkatrészekre is ránézni, ugyanis meghibásodások egész sorát vonhatja maga után. Közben a kipufogórendszert tartó gumielemek is megrepedezhetnek, ami az egész rendszer leszakadását eredményezheti.

Egy gumitartó aprópénzbe kerül egy kipufogóhoz képest, tehát érdemes időnként ránézni ezekre az elemekre. Nem csak a leszakadásuk jelenthet problémát, de a megnyúlásuk is gondokat okozhat. Ilyenkor a kipufogó időnként hozzácsapódik az autó aljához, így leverve az alvázvédelmet, ami magával vonhatja az autó rozsdásodását.

Megosztás

Minden cikk

Az akkumulátor cseréjének fő szabályai

Ha nem megfelelően vezethető az autó

Hogyan cseréljem a hűtőfolyadékot az autóban?

Kevesebb megjelenítése