Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Ha nem megfelelően vezethető az autó

Használtautó vásárlásakor az egyik legfontosabb tesztelni való tulajdonság az autó vezethetősége. Magyarországon nagyon rosszak az utak, s sok autós spórol a karbantartás költségein, így a járművek futóműve vagy kerekei gyakran lestrapált állapotban vannak.

Az autó megvásárlása előtt meg kell tehát vizsgálni a futóművet, majd utána egyesével az összes kereket is.

A futómű megtekintése

A futómű egyik alapvető hibája a lógás, melynek fő oka a szilentek elszakadása. Ezek az alkatrészek gumiból vannak, s az autó lengőkarjait kötik össze a bölcsőkkel, de folyamatosan nagy igénybevételnek vannak kitéve. A szilentek a haladás közben egyfolytában tekerednek, attól függően, hogy éppen milyen úthibába hajtott az autós.

Az elöregedett gumi előbb-utóbb kirepedezik, elszakad, ekkor a lengőkar lógni kezd, s lyukba hajtva jól hallatszik a stabilizátor szilent kopogás. A stabilizátorban gömbfejek is találhatók, melyek szintén elkopnak a használat során, de bármelyik szakszerviz képes a cseréjükre. Nagyobb problémát jelent a stabilizátor rúdjának elgörbülése vagy eltörése, mely nem javítható, csak cserélhető. A stabilizátor szilent kopogás így akár még jó hírnek is vehető, mivel egy olcsóbb hibát jelez.

A kerék is fontos

A futómű kiemelten fontos a haladás stabilitásának megteremtéséhez, de a kerekek rossz állapota is okozhatja a jármű csökkent vezethetőségét. Használtautó vásárlásakor meg kell tekinteni a gumik állapotát, ezek komoly kiadást jelenthetnek rögtön a vásárlás után.

Az egyik legfontosabb szabály, melyet Magyarországon még mindig sok autós nem tart be, hogy télen téligumival, nyáron pedig nyárigumival kell közlekedni. A négyévszakos abroncsok azoknak jelenthetnek alternatívát, akik főleg városban közlekednek télen, s ott is csak keveset. A tíz évnél idősebb gumikat már sürgősen cserélni kell, mivel az anyaguk ilyen idős korban már elöregszik, kirepedezik.

A felszerelésnél figyelni kell a gumik mintázatára, tengelyenként azonos mintázatúnak kell lenniük. Amennyiben az autón csak egyetlen guminak más a mintázata, akkor jó eséllyel az eladó csak meg akarta spórolni egy meghibásodott abroncs cseréjénél a pár második elemének cseréjét.

A gumi profilmélységének el kell érnie a törvényben előírt 1,6 milliméteres mélységet, ezalatt az autós már nem is közlekedhet az autóval. Érdemesebb azonban a tapasztalatok alapján bevett mélységgel kalkulálni, ez nyárigumiknál 2-2,5 millimétert, téligumiknál pedig 4 millimétert jelent. Sok abroncsgyártó már jelzi is az elhasználtságot, ezeknél a gumiknál a fő vízelvezető csatornában egy jól észrevehető kitüremkedés jelzi a minimális mélységet. Ha a gumi kopása miatt a kitüremkedés magasabban van, mint a körülötte lévő gumianyag, akkor a kerék már túl kopott.

A kerekek külső- és belső felületét is meg kell vizsgálni, mert előfordulhat a gumi felületeken repedés, kidudorodás vagy szálszakadás, ilyen esetekben a kereket cserélni kell. Ez igaz a még viszonylag új gumikra is, mivel ezek a meghibásodások akár életveszélyesek is lehetnek nagyobb tempónál.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése