Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Ablaktörlő gumi

A felelősségteljes sofőröknek a gumicsere hallatán nemcsak a kerekek, hanem az ablaktörlők gumijának a cseréje is az eszébe jut. Ami nem hiába, hiszen nincs is annál rosszabb, mint amikor az ablaktörlő csíkot hagy maga után.

Viszont hogy ezt elkerüljük, rendszeresen, lehetőleg évente cserélni kell azokat. Ha pedig megfeledkezünk róluk, és lekopik a gumiréteg a törlőlapátokról, akkor az őket merevítő vas komolyan meg is karcolhatja az ablaküvegeket.

Ezen időnként már a polírozás sem segít. Arról nem is beszélve, hogy az elkopott törlőlapátok kevésbé hatásosak, és a szélvédőre rakódó kosznak csak egy részét távolítják el, így csökkentve a sofőr tisztánlátását. A gumilap a téli hónapok alatt van a legnagyobb igénybevételnek kitéve, így hamar elkophat.

Az ablaktörlők cseréje viszont nem is olyan egyszerű feladat, ha nincs benne tapasztalatunk.Ha spórolni akarunk, akkor cserélhetjük csak a gumit az ablaktörlőn, de ezt csak tapasztaltabbaknak javasoljuk, mivel a gumi merevségét adó fém- vagy műanyagszál ki- és befűzése nem egyszerű feladat, és ha a művelet közben meghajlik, akkor nem lesz képes betölteni a funkcióját.

Ha lapáttal együtt cseréljük, akkor először is fontos meggyőződnünk a lapátok méreteiről. A boltban a doboz hátoldalán levő táblázatból ellenőrizhetjük, hogy az adott lapát pár milyen típusú gépkocsikhoz megfelelő. Illetve fontos megnéznünk, hogy milyen illesztésű lapátokat kell vennünk, mivel ezek is eltérőek lehetnek (flexi és keretes lapátok) A hátsó ablakmosóról sem szabad megfeledkezni, melynek mérete gyakran különbözik az első lapátokétól.

Amikor cseréljük, legyünk óvatosak, főleg, ha régi típusú gumibetétünk van, mert a régi lapátok könnyen eltörhetnek, a kar visszacsapódhat és beütheti a szélvédőt, szóval hajtsuk vissza őket óvatosan. Ha a csuklóbetét meg van szorulva, s így nem tudjuk levenni a lapátot, akkor egyszerűbb, ha az egész kart leszereljük a tengelyéről. Ha ez sem megy zökkenőmentesen, akkor valószínűleg egy csavar megszorulásával lehet gond, ez elég gyakori. Az anyára fújjunk csavaroldó spray-t, várjunk pár percet, majd lazítsuk meg. Ha a csuklóbetét is nagyon szoros, akkor arra is érdemes csavarlazítót fújni feszegetés helyett.

Visszaszerelésnél fontos ügyelni arra, hogy ugyanabba a helyzetbe állítva szereljük vissza az ablaktörlő kart. Ehhez kapcsoljunk gyújtást, az ablaktörlőt pedig folyamatos üzemre állítsuk, majd pár ciklus után kapcsoljuk ki a karral. A gyújtást pedig röviddel ezután vegyük le, így a szerkezet a megfelelő állásban lesz. Felemás lapátok visszaszerelésekor arra is figyeljünk, hogy a hosszabb kerüljön a vezető oldalára.

Ha a lapátokat már letudtuk, érdemes megnézni az ablakmosót is . Ellenőrizzük, hogy a megfelelő helyre megy-e az ablakmosó folyadék, ezt gyakran akár egy hegyes tűvel is lehet korrigálni. Illetve nem árt megnézni, hogy az összes fúvókából jön-e a folyadék. Ha nem, akkor nagy eséllyel a vízkő a hibás. Ilyenkor érdemes kiszerelni a fúvókákat, és forró ecetes vízbe áztatni őket, ha pedig ez sem segít, akkor cserélni kell őket.

Ezután kipróbálhatjuk a felszerelt ablaktörlőket, de előtte szélvédőmosóval nedvesítsük be az üveget. A lapát működése akkor megfelelő, ha a szélvédőt csíkmentesen tisztára törli, tehát ha a gumibetét nem akadozik, és megfelelő erővel feszül a szélvédő teljes felületére. Ha a törlések után folt marad, akkor mindenképp érdemes az ablaktörlőket ellenőrizni, és ha kell, a befogószárak széthúzásával segítsük a gumibetét mozgását, bár a mai lapátok esetén ezzel ritkán van probléma.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése