Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Az autó világítása

Az autó világítása kiemelten fontos terület, mivel a látás és a láthatóság az egyik legfontosabb eleme a közlekedésnek. Megfelelő világítást csak a jól karbantartott lámpatestek adnak, s a különféle világítótestek eltérő tulajdonságokkal bírnak.

A manapság utakon futó járművekben megtalálható autó világítás nagyon sokféle lehet, kezdve a hagyományos égőktől, a halogéneken át, a ledes izzókkal bezárólag. Ezeknek más-más a működési elvük, a hatékonyságuk, a világítási tulajdonságaik, s az áruk.

A fényforrások típusai

A hagyományos izzókkal már az 1800-as években is végeztek kísérleteket, s működési elvük azóta is változatlan. Az autókban megtalálható hagyományos fényforrások is termikus elven működnek, egy wolfram szálra feszültségforrást kapcsolnak, mire az felhevül. A felmelegedett szálból fotonok lépnek ki, amit az emberi szem világításként érzékel.

A fő probléma az ilyen izzókkal a viszonylag alacsony élettartam, s a nagyon rossz hatékonyság. A rájuk kapcsolt energiamennyiségnek mindössze néhány százalékát alakítják látható fénnyé, a legnagyobb mennyiség hő formájában kárba vész.

További hátrány, hogy a fizika törvényei szerint a wolfram hevítésének mértékével arányosan csökken az anyag élettartama, így csak addig hevíthető, míg sárgás fényt ad ki. Egyes gyártók kék színű réteget visznek fel az izzóra, mely szűri a sárga fényt, s ettől az fehérebbnek látszik.

Az hagyományos izzó előnye az olcsósága, a kiforrott gyártási technológia, s a könnyű alakíthatóság. A halogén izzók elterjedése óta az ilyen égők szinte teljesen eltűntek a járművekből, egyes típusokban a belső utastérvilágítás, vagy az index működhet még hagyományos izzókkal.

A halogén izzóknál a hagyományos izzószálat semleges gáz veszi körül, az izzó búrájába pedig halogén elemeket kevernek. Az izzószál fokozatos elhasználódásakor annak elemi részecskéi a hidegebb burához vándorolnak, majd összekeverednek a halogénnel. Ekkor elkezdenek az izzószál felé vándorolni, ahol a hő hatására a keveredés megszűnik, a wolfram atomok visszaépülnek a világítószálra, a halogén elemek pedig visszatérnek a búra irányába. Mivel a folyamat egy körforgás, így a halogén izzók teljes életciklusa alatt nagyjából ugyanolyan hatásfokkal működhet az autó világítás.

A legújabb technológiát a LED-es izzók jelentik, ahol a felhasznált félvezető anyagokból lépnek ki a világításért felelős fotonok. Az ilyen izzók alacsony fogyasztásuk révén rendkívül gazdaságosan üzemeltethetők, nem termelnek hőt, hatékonyságuk magas, és sokkal hosszabb élettartammal rendelkeznek.

További előny, hogy a LED-világítás sokkal hamarabb világít teljes fényerőn, mert nem kell bemelegednie. Különösen fontos ez például a féklámpáknál, ahol nagy sebességnél a másodperc törtrészei is hosszú időnek tűnnek.

A LED-es világítás számos színben elérhető, s használata egyre terjed. Az új autómodellek nagy részénél már LED-es izzók szolgáltatják a világítás egy részét, vagy akár az összes izzó LED-es lehet. A segítségükkel olyan technikai újítások is megoldhatók, mint például a futófényes index, mely még észrevehetőbb a hagyományos változatoknál.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése