Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Automata váltó – akiknek a kényelem az elsődleges szempont

Vannak olyan országok, mint például az Amerikai Egyesült Államok, ahol az automata váltó koncepciója rendkívül közkedvelt, és az ezzel felszerelt autókat nagyon sokan használják.

Magyarországon, bár nem olyan gyakran találkozunk ilyen autókkal, azért jó pár darab van belőlük, és sokan esküdni mernének rá, hogy ha valaki egyszer automata váltós autót vezet, soha többet nem lesz manuális váltós kocsija. Igaz, a kényelem óriási pluszt jelent, de ennek is megvan a maga ára: az automata váltó javítása sok esetben felettébb drága lehet. Na de beszéljünk pár szót az automata váltó működéséről, felépítéséről, előnyeiről és hátrányairól is.

Az első és talán legfontosabb különbség a manuális váltóval felszerelt járművekhez képest, hogy hiányzik a kuplungpedál. Ebből következik, hogy azt soha nem kell használni, az ember csak berakja a váltót kívánt sebességfokozatba, és beletapos a gázba. Bár ahány autó, annyi fokozat, de egy automata váltós autóban több, mint valószínű, hogy találkozni fogunk a P (parkolózár), N (üres), D (előremenet), R (hátramenet) jelölésekkel a váltón. Ezen kívül sok automata váltós kocsinál találkozhatunk 1-es és 2-es fokozattal is. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy vajon miért is van ez, a válasz viszont egyszerű: sok esetben, például hegymenetben való haladásnál a sofőrnek felül kell bírálnia az autóját, hisz az alapvetően nagyobb fokozatban haladna, viszont logikus az 1-es vagy a 2-es használata a gazdaságosabb fogyasztás és a biztonságosabb közlekedés érdekében.

Régen az automata autók a kevés fokozat miatt nem voltak túlságosan takarékosak, és a két fokozat közötti átmenet sem volt simának mondható. Ez mára teljesen megváltozott, a modern automata váltóknál például szinte észre se lehet venni az átmenetet, és az üzemanyagfogyasztás is megoldódott a 10 vagy akár 11 fokozatú egységeknek köszönhetően. Létezik fokozatmentes sebességváltó is, melynél – mivel nincs kapcsolás – az erőátvitel folyamatos, így rángatást sem tapasztalunk egy ilyen kocsiban. Hátránya, hogy javítása akár több százezer forintos összegre, sőt, akár milliósra is rúghat. Ez a jelenség azonban ismerős lehet azok számára, akiknek automata váltós autójuk van. Mint már fentebb is írtuk, a javítás sok esetben iszonyatosan drága lehet, ezért a legtöbbször érdemes egy bontóban váltó után nézni, hisz általában még így is sokkal olcsóbban elvégezhető a művelet, mint új, gyári alkatrészek esetén.

Az biztos, hogy a mai automata váltók sok esetben gazdaságosabb közlekedéshez vezetnek, mint egy manuális váltó. Bár vannak olyanok, akik szerint a váltó és a váltogatás az autózás élményéhez tartozik és azt nem szabad elvenni, azoknak, akik ezzel nem törődnek és a kényelem számukra az elsődleges szempont, ott az automata váltó.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése