Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Biturbo – ha valaki még több erőre vágyik

Az autórajongók körében a biturbo meglehetősen szokványos kifejezésnek számít, egész gyakran találkozhatunk vele, ha igazi erőgépekről van szó. Valószínűleg senkinek nem jelent újdonságot, hogy a „bi” latin előtag jelentése kettő.

Ebből kifolyólag az elnevezés arra enged következtetni, hogy az adott autóba két turbófeltöltő van beépítve (vagy egy-egy). Ennek következménye, hogy az autó magas fordulatszámnál még nagyobb teljesítménnyel dolgozik, a motor reakciója pedig nagy mértékben javul. Alacsonyabb fordulatszámnál pedig a forgatónyomaték növekedésével jár, ha biturbo van a kocsinkba szerelve. De először tegyük tisztába, hogy mi is az a turbófeltöltő, miből van egyáltalán kettő az autóban?

A turbófeltöltőt belső égésű motoroknál használják, a kompresszort pedig nem más működteti, mint a motor kipufogógázai. Célja, hogy anélkül, hogy a motor hengerűrtartalmát növelnénk, nagyobb teljesítményre legyen képes a motor. A turbófeltöltőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai, így ha valaki utólagosan szeretne turbót szereltetni az autójába, mindenképp kérje ki a szakemberek véleményét, és csak kellő mérlegelés után döntsön a beavatkozás szükségességéről. Előfordulhat, hogy egy turbófeltöltő beszerelése után a motor élettartama csökken, de akár az is, hogy a fogyasztása nő meg. Ráadásul sokan szokták még felróni neki azt is, hogy mivel nincs mechanikus kapcsolat a turbótengely és a főtengely között, így csak bizonyos késéssel reagál a gázadásra. Ezt a hibát képes kiküszöbölni a twin-turbo, amely a biturbo nagyon közeli rokona.

Míg egy szokványos turbómotorban egy feltöltő dolgozik, a biturbóban két feltöltőt találhatunk: beszélhetünk párhuzamos biturbóról vagy szekvenciális biturbóról is, attól függően, hogy milyen a turbófeltöltők szerkezeti kialakítása. Manapság már rengeteg autót gyárilag turbóval szerelnek fel, így annak használata sokak számára nem opcionális, ők nem utólag szerelik be a gépkocsijukba. Sőt, egyre gyakrabban találkozhatunk mind a biturbo, mind a twin-turbo kifejezéssel is, ha autóvásárláson gondolkozunk, de vajon mi a különbség a kettő között? A válasz roppant egyszerű: a twin-turbóknál, vagy ahogy másképp szokták hívni, az iker-turbóknál két teljesen egyforma turbót találhatunk meg az autóban, a biturbó pedig általában egy kisebb és egy nagyobb turbót takar. A biturbós motorokban a kisebb turbófeltöltő alacsony, a nagyobb pedig értelemszerűen nagyobb fordulatszámon dolgozik.

Valószínűleg az mindenki számára egyértelmű, hogy a két turbó nagyobb teljesítményt is jelent, tehát akiknek mindene a sebesség, a biturbóban valószínűleg nagy örömét fogja lelni. Az autó felhasználói útmutatójából gyorsan ki lehet deríteni, hogy a mi kocsinkban melyik dolgozik, és fontos is, hiszen egy turbós vagy biturbós autó sokkal nagyobb törődést igényel, mint egy „normális”. Aki pedig utólag szeretne autójába turbót szereltetni, nézzen utána, hogy autója egyáltalán alkalmas-e erre, és kérje ki a szakértők véleményét is.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése