Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Az autó felnijeinek javítása

Az autónkon lévő felnik ugyan nagyon erősek, hiszen úgy lettek tervezve, hogy hatalmas terhelést bírjanak, de mégsem sebezhetetlenek.

Elég egy észre nem vett nagyobb kátyú vagy padka, esetleg rendszeresen használt rossz minőségű utak, és máris ott a megoldásra váró probléma: az eldeformálódott, repedt, vagy „csak” horzsolt felni. Ilyenkor gépjárművünk kisebb horpadás vagy repedés esetén is veszít stabilitásából, és mi is észrevesszük a szabályszerűtlen gurulást, amit nem biztos, hogy a futómű okoz.

Az autófelni

A felni lényegében a kerék legfontosabb része, úgymond a „csontváza”. A felni a kerékagyra van felfogatva, a megfelelő működéshez pedig hibátlannak kell lennie. Erre kerül rá a gumi, és többnyire a dísztárcsa. A jó működés elengedhetetlen feltétele a felni körkörös alakjának szabályossága és hibátlan, horpadástól mentes állapota. Esztétikai okokból a külső felületen lévő karc vagy rozsda is fontos szempontnak számít. A felniknek két elterjedtebb, híresebb típusa van. Az egyik a hagyományos acélfelni. Stabil, erős, és ellátja a feladatát, viszont a többség nem annyira esztétikus önmagában (tisztelet a kivételnek), ezért gyakran tesznek rá dísztárcsát. A dísztárcsa jelentős funkciót nem tölt be, csupán eltakarja a felnit és a csavarokat. Sok gyártó rögtön gyári márkát és kialakítást viselő dísztárcsával szereli fel a futószalagról kigurult autókat. Az acélfelni egyik rossz tulajdonsága, hogy kevésbé ellenálló a korrózióval szemben, és nehezebb is. A másik nagy csoport az alumínium felni. Az alufelni könnyű és nagyon esztétikus, viszont jóval drágább. A szépen kialakított, igényes alufelnire sokszor nem is tesznek dísztárcsát, mert önmagában is igényes és vonzó látványt nyújt. A felniket nemcsak anyagukban, de méretükben is megkülönböztetik, amely vonatkozik az átmérőre és a szélességre egyaránt. Ha felnit vagy gumit vásárolunk, illetve javíttatunk, akkor érdemes ellenőrizni, vagy megérdeklődni ezeket a méreteket.

Mikor érdemes javítani a felnit?

Az autónkat és az utat a kerék kapcsolja össze egymással, így normális használat közben az kapja a legnagyobb terhelést. Habár a felnin lévő gumi egyik fő feladata a felni közvetlenül az úttal történő érintkezésének gátlása, valamint a felnire ható ütés csillapítása, azért nagyobb kátyúknál és rossz úton való vezetésnél érződik ezek hatása, és a felni is gyorsabban kophat. A felni meghibásodása funkcionális vagy esztétikus jellegű is lehet. Funkcionális meghibásodásnál a felni elveszíti kör alakú oldalnézetes formáját, ilyenkor horpad vagy reped. Ezeket okozhatja ütés vagy egyéb terhelés. Ilyenkor illik elvinni az autót, vagy legalább a felniket egy szerelőhöz, hiszen nemcsak kényelmetlen lesz az utazás, de balesetveszélyes is: a felni a sérülést követően elveszíti gyári strapabírását. A sérült felni továbbá károkat tud okozni a futómű rendszerében is, aminek a javíttatása már komolyabb összegekkel jár. Esztétikai sérülés esetén ugyan nem lesz komolyabb mértékben hibás, illetve balesetveszélyes, de külsőre igen csúnya látvány tud lenni egy dísztárcsa nélküli, karcos, kopott felni. Ha a gyári festék lekopik, vagy csak sérül, az utat nyit a korróziónak, és végül a rozsda fogja okozni a károkat. A felni akkor is meghibásodhat, ha rosszul méretezett példányokat választunk az autónkra, és nem bírják a kellő nyomást, terhelést vagy ütődést. Tehát ha az autó rázkódik, vagy más rendellenességet tapasztalunk, érdemes elvinni egy szakszervizbe, ahol megállapítják és megszüntetik a problémát.

A felni javítása

A felni javítása (habár nagy odafigyelést és kellő rutint igényel) nem egy borzalmasan hosszú művelet. Elsőnek, miután a tulajdonos vagy egy szervizes észlelte a felniben a hibát, el kell vinni azt egy javítással foglalkozó céghez, ahol egyeztetés után nekilátnak a munkának. Az első fázis a felni körkörösségének ellenőrzése, amikor a felnit egy tengely körül forgó szerkezetre helyezik, melyen egy állítható érintkező található. A kerék pörgetés közben az esetleges horpadásnál ütközik, és olykor megáll, majd ezeken a pontokon krétával megjelölik, így tudni lehet az elváltozás helyeit. Ha elkészült a horpadási diagnosztika, akkor a felni egy hidraulikus présgépbe kerül, ahol különböző fémdarabok segítségével állítják helyre az eldeformálódott, horpadt felnit. Ha repedés, horzsolás vagy rosszabb esetben törés van a felnin, akkor azt finomhegesztéssel küszöbölik ki. Itt nagyon fontos, hogy az anyag ne hevüljön túl, mert az tönkreteszi a felnit. Ilyen esetben, vagy menthetetlen törésnél a felnit nem lehet megmenteni, ekkor tehát újat kell venni. Ezek a folyamatok azok, amelyek különösen nagy tapasztalatot és szaktudást igényelnek a tökéletes munka elvégzése érdekében. Ha sikerült meghegeszteni a repedt felületet, akkor nem köszörüléssel, hanem esztergálással állítják vissza a felni gyári alakját. Miután a felni visszanyerte megfelelő formáját, következhet a kisebb karcok helyreállítása. Ezeket az apró sérüléseket csiszolással és polírozással szokták helyrehozni. Ennek a műveletsornak elsősorban esztétikai szerepe van. Ha a felni elnyerte a tükörsima felületet, akkor érdemes lakkozni, festeni, és az eredmény magáért fog beszélni.

Sajnos komplikáltabb esetek is akadhatnak. Ha nagyobb a repedés, akkor megesik, hogy a felni menthetetlen. Továbbá, ha a küllő vagy az agyrész sérült, azt a legtöbb szakember rendszerint nem vállalja el, de nem is érdemes vele bíbelődni, hiszen ezeken az érzékeny pontokon nagyobb lesz a hibalehetőség, és rövidebb az élettartam, erre pedig tapasztalt szakember nem vállal garanciát. Az alumíniumból készült felnik ugyan szebbek és könnyebbek, de nem bírják annyira a gyűrődést. Ezek könnyebb, puhább anyagból készülnek, tehát nehezebben tűrik az elváltozást, elfáradhatnak, hegesztésnél pedig jobban felhevülnek. Hivatalosan csak az a műhely végezhet felnijavítást és -felújítást, amely rendelkezik a Közlekedési Főfelügyelet engedélyével. Vannak persze, akik ezen engedély, illetve az előbb felsorolt infrastruktúra és szaktudás hiányában vágnak bele a felnik javításába.

A házi műhelyek többségével az a probléma, hogy a legtöbb esetben nem rendelkeznek a megfelelő felszereléssel, és ehhez köthetően a kellő tudással sem. Ilyenkor a diagnosztikai padot felváltja az összehasonlítás vagy a szemrevételezés, a présgépet a kalapács, az esztergagépet pedig a sarokcsiszoló, a maga köszörűkorongjával. Természetesen a polírozási, fényezési és festési folyamatokhoz nem szükséges kiemelkedően nagy infrastruktúra, de az ilyen jellegű hibáknál is érdemesebb a felnit inkább műhelybe vinni, mert árban nem olyan drága a művelet, cserébe viszont a kellő szaktudást és a profi szerszámok használatát nyújtja.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése