Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Fényszóró beállítás részletesen

Minden gépkocsi tulajdonos tisztában van azzal a ténnyel, hogy járművének beállítási hibái befolyással vannak a rendszer egészére és a közlekedés biztonságára. Amennyiben a futómű hibás, gyorsabban kopnak a gumik.

Az autó fényszóróinak beállítása viszont kritikus szerepet játszik a közlekedésbiztonságban.

Amennyiben modernebb xenon lámpák vannak az autóban, megeshet, hogy más autósok túl erősnek érzékelik a fényét. Ilyenkor a legtöbben azt hiszik, hogy a reflektor világít. Ezt általában a többi autós fénykürttel jelzi, így az ilyen jelzések gyakoribbá válása azt mutatja, valami nincs rendben a világítással.

Ekkor van szükség a fényszóró beállításának ellenőrzésére, a hibás szög korrigálására. Természetesen a módosítások előtt meg kell nézni, hogy nincs-e más ok a fény más szögben való vetülése mögött, jellemző hiba például az autó hátsó felének túlterhelése. Ilyenkor a jármű eleje felfelé mutat, s a világítás elvakíthatja az autósokat.

Ha a fényszóró nincs rendesen beállítva, valószínűleg a hatásfoka sem jó. Amennyiben régebbi autóról van szó, s nincs motoros fényszórómagasság beállító, a megoldás sem annyira kényelmes. Ilyenkor az autó bevihető a szerzvizbe, vagy otthon, házi módszerekkel orvosolható a probléma.

Fényszóró beállítás házilag

A fényszóró beállítás házilag is elvégezhető, csak követni kell az ésszerűség által diktált lépéseket.

Az első lépésben szükség van egy függőleges falfelületre, ami legalább öt méter széles. Ez lehet a garázs fala vagy akár a ház oldala is. Ekkor be kell állni a fal elé 5 méter távolságban. Fontos, hogy ez stabil talajon, lehetőleg aszfalton vagy betonon történjen. Bármilyen földes vagy homokos terület, amely nincs kellőképpen kiegyenesítve, módosíthatja a fény dőlésszögét. Az ilyen hiba pedig félrekalibrálná a beállításokat, s újra kellene kezdeni a folyamatot.

Pontosan emiatt fontos, hogy a gumik előírás szerint fel legyenek fújva. Lehetőség szerint az üzemanyag tartálynak is tele kell lennie, s egy 75 kg-os személynek helyet kell foglalnia a hátsó ülésen. Ez utóbbi kicsit életszerűtlen, viszont az autót érdemes megmozgatni, ha már régi lengéscsillapítókkal rendelkezik.

A faltól 5 méterre beállva a következő lépés egy mérőszalag előkészítése. Ekkor be kell kapcsolni a fényszórókat, s megjelölni a fényszórók középpontjait. A falon bejelölt középpontok között ezután már csak le kell mérni a távolságot. Végül meg kell mérni a földtől is a középpontok távolságát, majd ezeket bejelölni egy kereszttel. Ettől 12 cm-re lefelé is be kell jelölni egy újabb keresztet.

A harmadik feladat az autó dokumentációjának áttekintése, s megkeresni azt az értéket, ami ott meg van adva a fényszóró lejtésszögének. Ha nincs erről információ, akkor átlagban elmondható, hogy családi autóknál a legtöbbször 1% a lejtés, kombik esetében pedig 1,2%. A motorháztetőt felemelve pedig megtalálhatók a fényszórók beállítására szolgáló tekerők.

Ezek segítségével a vízszintes fényt be kell állítani az alsó meghúzott vonalra, majd az oldaltekerőkkel az oldalirányú fényt is kalibrálni kell. A beállításnál mindig követni kell a falra rajzolt jeleket, így pontos lehet a fényszóró beállítás.

A végeredményt tesztelni is kell, ahol az autóval szemben állva látható, vakít-e az új fényszóróbeállítás, vagy sem. A kalibráció akkor teljes, ha a fény képe megfelelő, s nem vakítja a szembejövő autósokat.

Amennyiben a leírtaknak megfelelő beállítás túl bonyolult, érdemes szakszervizt felkeresni, ahol műszerrel is be tudják mérni a lámpatestek működését.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése