Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Mi az IVTM - integrált abroncsnyomás ellenőrző rendszer?

Az IVTM az angol Integrated Vehicle Tire Pressure Monitoring kifejezés rövidítése, ami magyarul integrált abroncsnyomás ellenőrző rendszert jelent. A segítségével folyamatosan monitorozható a kerekek nyomása és hőmérséklete.

A megoldás fő előnye, hogy a megfelelő keréknyomást biztosítva csökken a jármű fogyasztása, s a jobb útfekvés miatt sokkal biztonságosabb a vezetés. A teljesen felfújt kerekek kevésbé kopnak, így ritkábban kell cserélni őket, s a kisebb fogyasztást kevesebb szén-dioxid-kibocsátás kíséri.

Az átlag autósok gyakran 1 barral kevesebb nyomással közlekednek, mint az autójuk számára gyárilag előírt mérték. Ez a különbség akár 5% fogyasztásnövekedést is jelenthet az autónak. Az abroncsok nyomását érdemes kéthetente, illetve minden nagyobb út előtt megmérni, s korrigálni a különbséget. Minden kerék ereszt egy picit a gumi természete miatt, így már pár hónap alatt érezhető mennyiségű levegő tud elszökni.

A rendszeres guminyomás ellenőrzést segíti az Európai Unió. A rendelete szerint a 2014. novembere után újonnan forgalomba helyezett járműveknek már rendelkezniük kell valamilyen abroncsnyomást figyelő rendszerrel, melyet a műszaki vizsgán is letesztelnek a vizsgáztatók.

Hogyan működik az IVTM?

Az IVTM működési elve szerint kétféle lehet, vagy a kerékbe épített érzékelő figyeli a nyomást, vagy az ABS felelős a mérésekért.

Az abroncsba szerelt IVTM adja a legmegbízhatóbb értékeket, pontosan meg tudja határozni, melyik kerékkel van gond, s ezt még az autó állása közben is kijelzi. Mivel a pótkerékbe is beépítenek egy érzékelőt, így annak a keréknyomása is folyamatosan felügyelhető.

Természetesen a beépítésnek nagy hátránya, hogy a téli gumiszett felhelyezésekor a téli gumikba is kell IVTM, különben a jármű szoftvere hibaüzenetet dob. Ez nagy hátránynak számít, mivel a beépített szenzorok ára darabonként is több, mint tízezer forint, s két garnitúra guminál már jelentős költséget jelentenek. A programozás ára is több ezer forint, így az ilyen kiadások újabb költséget jelentenek az autósok számára.

Az ABS részeként a guminyomás ellenőrző rendszer a forgó kerék karakterisztikájából von le következtetéseket, így ha a jármű áll, akkor nem tud adatokat szolgáltatni. A pontossága is elmarad a kerékbe helyezett érzékelőktől, hiszen előbbiek közvetlenül is érzékelik a gumi belsejében lévő mikroklímát.

A kerékbe épített IVTM elhelyezéséhez szakszerviz szükséges, mivel az érzékelőkben be kell állítani az optimálisnak számító adatokat. Ezekben elemek vannak, melyek csak pár évig bírják, utána a szenzorok cseréje szükséges.

Ezeket az egységeket minden kerékcserekor karban kell tartani, így mindenképpen érdemes hozzáértő szervizben elvégeztetni a kerékcserét. Elérhetők olyan érzékelők is, melyeket univerzális felhasználásra terveznek, így bármelyik autótípusnál felhasználhatók. Ezeket először be kell programozni, hogy együtt tudjanak működni a jármű fedélzeti számítógépével.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése