Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Elhasználódott katalizátorok felújítása

A katalizátor szóval valószínűleg már minden autótulajdonos találkozott autós pályafutása során, bár sokan nem teljesen vannak tisztában azzal, hogy mi is az a katalizátor, és mit kell tenni egy esetleges meghibásodás esetén.

Az alapfogalom tisztázása után mi is ennek járunk utána, hogy mindenki tudja, mire kell odafigyelni a katalizátorral kapcsolatban.

A katalizátor szerepe az autóban

Az első dolog, ami az átlagember eszébe jut a katalizátor szócska hallatán, valószínűleg a környezetvédelmi kibocsátási normák. Manapság egyre fontosabbak az EURO-normák és a kibocsátási ráták, egyre tudatosabbá váló világunkban szinte minden a károsanyag-kibocsátásról szól, melynek megelőzésében, illetve mérséklésében óriási szerepe van a katalizátornak is. A katalizátor feladata tehát pontosan ez: a lehető leginkább csökkenteni az autó kipufogógázának károsanyag-tartalmát. Bár rengeteg diesel autónál találkozhatunk a katalizátort helyettesítő, modernebb szerkezetű részecskeszűrővel, amelynek egy különleges folyadékra van szüksége a működéshez, a katalizátor nagy eséllyel mindenki kocsijában ott lapul. Felépítése kívülről befelé haladva: a lemezház borítása, hőterelő palást, katalizátor mag, és az erre felvitt katalitikus réteg. Ha a szerkezetben valami meghibásodik, akkor azt a műszerfalon egy „check engine” lámpa fogja jelezni a sofőrnek. Ebben az esetben ajánlott az autót rögtön szervizbe vinni, a házi megoldások a katalizátor esetében nem vezetnek semmi jóra, hacsak nem autószerelő az ember.

De milyen meghibásodások történhetnek?

Alapvetően három különböző dolog történhet, ha a katalizátor meghibásodik. Legjobb esetben a katalizátornak az egyetlen baja, hogy az idő során eldugult, ezen kívül nincs komolyabb sérülés a szerkezetében. Ilyenkor a szervizben az alkatrészt egy különleges technológiával, nagynyomású gőzzel tisztítják ki, és a folyamat elvégzése után már vissza is ülhetünk kocsinkba. Rosszabb esetben maga a katalizátor is meghibásodott, de a probléma az alkatrész felújításával még orvosolható. A harmadik és legrosszabb eset pedig az, ha a katalizátor már egyáltalán nem javítható és cserélni kell azt, értelemszerűen ez a legdrágább és legkörülményesebb végkimenetel. Csere esetén akár több százezer forintos összegre is lehet számítani, gondoljunk csak a típus katalizátorokra, de a részecskeszűrővel felszerelt autók tulajdonosai sem mondhatók ebben az esetben szerencsésnek. Azt eldönteni, hogy a mi autónk melyik kategóriába tartozik, elég-e a tisztítás, vagy fel kell újítani, esetleg teljesen cserélni az elhasználódott alkatrészt, az autószerelő dolga, óriási károkat lehet okozni egy esetleges házi javítás esetén, főleg, ha nem értünk hozzá. A katalizátor eltávolítása viszont nem kerülhet szóba egy esetleges meghibásodás esetén, minden esetben megfelelően pótolni vagy javítani kell azt.

A katalizátor javítása viszonylag drága folyamatnak mondható, így fontos az, hogy amennyiben valamilyen hibaüzenetet látunk a műszerfalon, mely motorhibára utal, azonnal vigyük szervizbe az autót, hogy az esetleges kiadásokat csökkenteni tudjuk, a potenciális károkat pedig elkerülhessük.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése