Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

A katalizátor tisztítása

A modern autógyártás, a nemzetközi egészségügyi és környezetvédelmi szabályozások, valamint egyéb csoportok hatására egyre több figyelmet szentelnek a gyártók arra, hogy a gépjárművek károsanyag-kibocsátása a lehető legkevesebb legyen.

A rengeteg felszabadult gáz és szennyező anyag alappillére sajnos a városok környékén terjengő szmogfelhőknek, a légúti megbetegedéseknek, és az ezzel járó szagoknak és panaszoknak. Az autógyártók egyes rendeletek utasítására és a verseny tartása érdekében egyre jobban dolgoznak ezen a problémán. Az ezért felelős legfontosabb alkatrészek egyike a katalizátor. Az égés során felszabaduló káros anyagok lekötésére és átalakítására szolgáló berendezés a kipufogóban található. A katalizátorok hatékonysága meglepően jó, hiszen a legtöbb esetben akár 95 %-kal képesek csökkenteni a káros égéstermékeket. A modern katalizátorok már többlépcsősek, így növelve a hatékonyságukat. Sajnos ez a rendszer (ahogy a legtöbb nagy munkát végző alkatrész) nem működik az idők végezetéig makulátlanul, hiszen huzamosabb idő elteltével a lerakódott szennyeződések miatt eltömődik, és így nem hagyja érvényesülni a redukciót, ezért időnként foglalkozni kell vele, ami rosszabb esetben cserét jelent, de kis odafigyeléssel az esetek nagyobb részében megúszhatjuk a dolgot egy tisztítással.

A katalizátor tisztítása

A katalizátort többféleképpen lehet tisztítani és a szakemberek között is megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy melyik módszer a leghatékonyabb vagy anyagilag a legjobb az tulajdonos számára. Természetesen a legtöbben elfogultak az általuk kedvelt vagy alkalmazott tisztítási vagy megoldási terület mellett, sőt van olyan, aki azonnal cserét javasol, tehát érdemes alaposan végigjárni a problémát, mielőtt egy ilyen műveletbe belefogunk. Az ellenőrzés gyakoriságát tekintve a katalizátort egy vagy két évente célszerű megnézetni, vagy gyakoribb használat során 20.000-30.000 kilométerenként. Az egyik bevált és közkedvelt formája a dolognak, ha üzemanyagban elkevert tisztítófolyadékot használunk. Ennek lényege, hogy viszonylag kevés tüzelőanyagot tartunk a tartályban, és annak a mennyiségnek megfelelően a tisztítószert is beleöntjük a tankba, olyan arányban, ami a csomagoláson fel van tüntetve, majd a gyakorlatilag üres tank eléréséig kikormoljuk a káros anyagokat. A másik módszer az, amikor mi magunk szereljük le a tisztítandó katalizátort, majd visszük el szervizbe, ahol azt szakszerűen megtisztítják, a megfelelő anyagokat használva. Persze, ha gondban vagyunk a szerelés részével, azt is a legtöbb műhelyben készségesen elvégzik helyettünk. Ez egyébként azért is hasznos, mert a szerelő egyben diagnosztizálni is tudja a területet, hogy van-e tönkrement vagy hibás elem a katalizátor és a kipufogó környékén, valamint, hogy maga a katalizátor tönkrement-e, ami ilyen esetben cserét jelent.

Ha spórolni szeretnénk és úgy döntünk, hogy az interneten fellelhető tucatnyi házi praktikára támaszkodunk, akkor nagyon alaposan járjunk utána a dolognak, és kérdezzünk meg ismerőst, szakembert is, ugyanis elképzelhető, hogy több kárt okozunk, mint hasznot, amivel csak növeljük a kiadásokat. Persze vannak fórumok, melyek szerint néhány egyszerű praktika beválhat, de az érdeklődést és utánajárást akkor is beszéljünk meg szakemberrel. Az egyik ilyen módszer bemutatja a katalizátor szakszerű és eredményes eltávolítását, melyet a tisztítási folyamat követ. Ezeknél egyesek szappannal kevert vizet használnak, mások lakkbenzint vagy egyéb erős oldószereket, és azok vízzel való keverését javasolják, majd az eredményt videón vagy képeken mutatják. Ezek a módszerek természetesen még így, vizuálisan is becsapósak lehetnek, hiszen lehet, hogy megoldottuk a problémát rövidtávon, viszont hosszú távon kárt okozhattunk. A másik gond pedig a szerelési tudás hiánya lehet, hiszen a szakszerűtlen szétszerelés vagy összerakás akár végzetes hibát is okozhat a katalizátorban. Ha lehetőségünk van rá, akkor bízzuk szakemberre, hiszen azzal nem csak időt spórolunk, de a sikerre való esély is nagyobb.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése