Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

A motorkerékpár lánc feszessége

A motorkerékpár lánc feszessége a motor fontos jellemzője, hiszen az sem jó, ha túl feszes, de az sem, ha túl laza a lánc. Ennek megfelelően rendszeres időközönént ellenőrizni kell a meghajtás eme elemének állapotát, s ha szükséges, utána kell igazítani a feszességnek.

A motorgyártók a motorhoz mellékelt leírásban pontosan megadják a lánc szükséges feszességét, de használt járműveknél ez már nem minden esetben hozzáférhető. Általánosságban elmondható, hogy egy motornál a 20-30 mm-es láncfeszesség a normális.

Az ellenőrzés során a motort ki kell támasztani az oldaltámaszára, mivel a középtámaszra támasztva a mérés nem lesz pontos. Ekkor lehajolva meg kell tekinteni a lánc alul futó részét, s azt fel-lenyomva látható a feszesség. Természetesen a motort nem szabad leterhelni a mérés során, mert az is torzíthatja a mérési eredményeket.

A motorkerékpár lánc feszességének beállítása

Amennyiben a motorkerékpár lánca túl feszes vagy túl laza, be kell állítani a megfelelő feszességet. Ez a motor hátsó kerekének mozgatásával érhető el, a lengővillában történő előrefelé mozgatással lazábbá, hátrafelé mozgatással feszesebbé válik a lánc. A folyamat mindenki számára ismerős lehet, mivel a kerékpárok ugyanezen az elven működnek, csak kisebb méretekben.

Első lépésben meg kell lazítani a hátsó kereket rögzítő anyát, s a kerék mozgathatóvá válik. Egyes motor modelleknél a motorkerékpár lánc feszítéséhez le kell szerelni az oldaldobozokat vagy a kipufogókat is.

A következő lépésben történhet a kerék mozgatása, amelyre a legtöbbször csavarok elforgatásával kerül sor. Ezeket az állító csavarokat elforgatva lehet apránként arrébb mozgatni a kereket, mellyel változik a lánc feszessége.

Természetesen nagyon fontos, hogy ne csak a lánc legyen jól beállítva, hanem a kerék síkja is. A mozgatásával nagyon könnyű kimozdítani ezt a síkot a nyomvonallal párhuzamos állásból, így erre is figyelni kell. A legtöbb motorgyártó a villák mentén jelölésekkel segíti, hogy párhuzamosan legyen beállítva a kerék síkja, ezek nagy könnyedséget jelentenek a szerelés során.

Amennyiben a motoros elfelejti beállítani a párhuzamosságot, instabillá vállhat a motor haladása, jobban kophat a gumi, s megbízhatatlanná válhat a fék. Nem beszélve a motorozás élményének drasztikus romlásáról, így mindenképpen szükséges megtenni ezt a lépést is.

A beállítások után érdemes megtenni egy rövidebb próbautat, ahol a motorkerékpár lánc feszességéről meg lehet győződni, illetve kipróbálható, hogy a motor a szokásos menettulajdonságokat hozza-e. Amennyiben jelentős eltérés érezhető motorozás közben, akkor nem sikerült beállítani a párhuzamos síkot, így újra elő kell venni a szerszámokat, s meg kell ismételni a beállítást.

Az újra feszesebbé vált meghajtás a motor teljesítményében is érezhetővé válik, nem beszélve arról a kedvező körülményről, hogy a megszerelt lánc nem teszi tönkre a motor hajtásában tevékenyen részt vevő fő alkatrészeket sem.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése