Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Mi a megfelelő olajcsere periódus?

Az autó motorja nem működhet megfelelő kenés nélkül, amit a motorolaj biztosít. Az elmúlt évtizedben jelentős változások történtek a motortechnológiában, az egyre kifinomultabb olajozási megoldások és technológia a motorolajok átalakulását is megkövetelte.

A korábban 15000-20000 km-es olajcsere periódus az új autómodelleknél felmehet akár 30000-50000 km-re, mely sokkal nagyobb kihívás elé állítja az olajgyártókat is. A viszkozitásnál a 0W-30 és 5W-30-as értékek szükségesek, mert a sűrűbb olajokat nem tudja elég gyorsan eljuttatni a motor egész területére a kenésért felelős rendszer.

Megnövekedett a felhasznált kenőanyag mennyisége is. Ez szintén összefügg a megváltozott viszkozitással, a hosszabb élettartammal, a korábban 3 liter körüli olajmennyiség ma már több, mint 5 liter. Ekkora mennyiségű prémium motorolajnak természetesen az ára is magasabb, így az autósok próbálják minél tovább kitolni az olajcsere periódus végét.

Olajcsere periódus figyelése

Az olajcsere periódus figyelésekor az autógyártók gyakran már dinamikus értékeket adnak meg, amit az autó vezérlő szoftvere határoz meg. Ilyenkor általában meg van adva egy maximum érték, ahol az olajat már mindenképp cserélni kell, de a számítógép az autóban is kijelzi, mikor kell szerinte lecserélni az olajat.

A mérés sokféleképpen történhet, de a legtöbb esetben nem a motorban keringő kenőanyagot vizsgálja az elektronika. Annak viszkozitásának változása, elkoszolódása és hasonló, a használtságot mutató jellemzők maximum szemrevételezéssel, de inkább laboratóriumi mérésekkel határozhatók meg. Az autó szoftvere így inkább az autó használatát figyeli, s abból von le következtetéseket.

Figyel minden olyan használati esetet, amely károsíthatja a motorolajat, s minden ilyen behatáskor csökkenti az olajcsere periódus hosszát a beprogramozott értékek alapján. Ilyen behatás lehet, ha a hideg motor magas fordulatszámon pörög, ha hidegindítás történt, vagy ha hosszú ideig működött a motor nem üzemi hőmérsékleten, és így tovább.

Amennyiben a szoftver ilyen értékeket észlel, csökkenti a periódus hosszát, hiszen azt feltételezi, hogy az olaj valamennyire károsodott. Amennyiben az olaj károsodása elérte az előre beállított határértéket, az autó jelzi a csere szükségességét.

A szélsőséges autóhasználat így igen hamar azt eredményezi, hogy a nagyon új autóknál is akár már 10000 km körül motorolajat kell cserélni, amit a tapasztaltabb autósok nem hisznek el, s tovább használják az autót. Ilyen esetek pedig előfordulhatnak, tipikusan olyankor, amikor az autót városban használják, s rövid távokat tesznek meg vele hideg motorral. Az iskolába járós autók jó példái az ilyen felhasználásnak, s ez esetekben indokolt lehet a nagyon gyakori olajcsere periódus.

Természetesen a kenőanyag cseréjét figyelő elektronika sem hibamentes, használatát az új autókra állították be. Az autó öregedésével már nem képes pontosan megadni a megfelelő periódus hosszát, így érdemes akár 10-20%-kal korábban is olajat cserélni.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése