Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Rozsdásodás

Autónk szempontjából az egyik legalattomosabb és legkártékonyabb dolog valószínűleg a rozsdásodás. Erre a problémára sajnos sokan csak akkor figyelnek fel, amikor már nagy a baj, és a javítása akár komoly összegeket is jelenthet.

Annak ellenére, hogy a gyártók jó minőségű festékkel és zománccal látják el az autókat, sőt pár gyártó még galvanizált karosszériát is ad, a rozsdásodás problémát jelent. A víz könnyedén megtalálja az útját, akár pár apró hibán keresztül is. Mint mindennél, itt is a legjobb, amit tehetünk, az a megelőzés, viszont ehhez nem árt tudni a korrózió okait.

Az első dolog, amire figyelnünk kell, az a parkolás. Az autó érdekében egyértelműen az a legjobb, ha zárt garázsban parkolunk. De erre keveseknek van lehetősége, főleg a nagyvárosokban, ahol a szabad ég alatt sem akad mindig parkolóhely. Igyekezzünk betonon vagy aszfalton parkolni, mivel a nedves fűről felszálló pára komoly kárt tehet az alvázban. Figyeljünk arra is, hogy mi van felettünk, bár nyáron számíthat, hogy árnyékban parkolunk-e vagy sem. Számolnunk kell a fáról lepotyogó gallyakkal, gyantával, esetleg madárürülékkel, amelyek nemcsak elcsúfíthatják autónkat, de rosszabb esetben ki is marhatják a fényezést.

Ponyvázás

Fontos, hogy ne változtassuk szaunává autónkat egy olcsó ponyva használatával. Mindenképp olyan „pizsamát” vásároljunk, melynek mérete pontosan illeszkedik autónkra, hogy a szél ne hordja be alá a port és a homokot, melyek összekarcolhatják a fényezést. Továbbá a ponyva anyaga lélegző legyen, melyen nem jut keresztül az eső, de képes a szellőzésre.

A rozsda kialakulására a legnagyobb esély télen van, amikor több csapadékkal, sárral és sóval találkozik a karosszéria. Fontos szerepet játszik az autó rendszeres mosása, igen, még akár télen is. Nem árt havonta egyszer gőzborotvával megtisztítani a kasznit. vagy elvinni a kocsit gépi mosóba, s bár sokan félnek attól, hogy összekarcolják a kocsijukat, attól még van két nagy előnye: a forróviaszos kezelés és az alvázmosás. Ez utóbbi talán az egyik legfontosabb télen.

Mi a teendő, ha már kialakult a korrózió?

A rozsda talán az autók ősellensége, mivel nagyon könnyen kialakul. Például egy balesetes múltú auto, melyet hanyagul javítottak, vagy amelyben rosszak a szellőzőnyílások lezárásai, vagy amelynél hibás a bevonatrendszer, minden bizonnyal rozsdás is. De egy szerencsétlen kőfelverődés után akár új autók is rozsdásodhatnak.

A rozsdásodás eltüntetésével forduljunk autó kozmetikusokhoz, vagy súlyosabb rozsdásodás esetén karosszéria lakatoshoz. Ha viszont otthon saját kezűleg szeretnénk megoldani a problémát, akkor az alábbi lépéseket kell követni:

  • Előkészületek: Először a rozsda nagy részét drótkefével el kell tüntetni, megtisztítani a kosztól, lemálló festékrétegtől, majd kiporszívózni, hogy ne maradjon szennyeződés a munkafelületen. Nem kell teljesen tisztára csiszolnunk a fémet, hisz egyes részeken talán nem is lehet, mert átszakadna a lemez.
  • Rozsdaátalakító: Használjunk rozsdaátalakítót, hogy megállítsuk a korróziót. A szer egy korszerű vízbázisú anyag, amelyet ecseteléssel kell felvinni az adott felületre. A rozsda vas-dioxidját vas-trioxiddá alakítja, amely egy stabil vegyület, ezáltal megáll a korrózió. Ha esetleg szeretnénk felgyorsítani a folyamatot, melegíthetjük hőpisztollyal az érintett felületet.
  • Folyékony fém: Ha későn kezdtünk neki a rozsdásodás kezelésének, akkor valószínűleg egyes helyeken már lyukas a lemez, és ki lehet látni az autóból. Erre van a folyékony fém, amely egy kétkomponensű, nagy réskitöltő képességű, acéltartalmú epoxiragasztó. Öt perc alatt megköt, így gyorsan kell vele dolgozni. Ha nagy lyukakat kezelünk, érdemes a széléről indulva kitölteni azt, a friss réteget a már megkötött részre visszük fel. Így eltüntethetjük a lyukakat.
  • Fedőréteg: Fontos, hogy a munkaelvégzése után gondoskodjunk a felületvédelemről is. A megszáradt felületre vigyünk fel klasszikus zománc vagy fedőfestéket, ezzel megakadályozva a barna pestis újbóli megjelenését.

Így akár házilag is, szakműhely nélkül is gondoskodhatunk a rozsdásodás kezeléséről. Viszont fontos még kiemelni, hogy ezt a javítási módszert csak olyan részeken alkalmazzuk, amelyek nem töltenek be teherhordó, tartó funkciót, ott csak a flex és a hegesztőpisztoly segíthet.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése